Ex Satria Berani 19 RMR (Mech) Evaluates Tactics, Technics and Procedures


Kedah: A total of 46 officers and 85 other ranks of 19th Royal Malay Regiment (Mech), combat troops and combat support of 4 Bde (Mech) were involved in the Command Post Exercise (CPX) at the Lapangan Terbang Camp, Sungai Petani from 2 to 6 Dec 2019.









This exercise uses the advanced concept of a mechanized battalion led by 19 RMR (Mech) Commanding Officer Lt Col Azmi Hj Abdul Rahim, began from from Kuantan, Pahang to Kluang, Johor.





This exercise train officers and personnel on mechanized tactics, techniques and procedures used in warfare and to improve the mechanized doctrine to be more relevant in the modern age.









The closing ceremony was held by the Commanding Officer in which he stated that the exercise had three conditions namely crawl, walk and run.









At this time, we are still crawling as everyone is still practicing and re-evaluating the CPX's old-fashioned theory of the Battle Group (BG) and Combat Team.











In addition, he said that in all battlefields and administrations, each individual will have his or her own impact and will help the group achieve its mission. Therefore, in a task, members must carry out their duties and responsibilities no matter how small or large.










Eks Satria Berani 19 RAMD (Mek) Uji Pemahaman Taktik Teknik Prosedur Pegawai dan Anggota





KEDAH: Seramai 46 pegawai dan 85 anggota Lain-Lain Pangkat (LLP) dari Batalion Ke-19 Rejimen Askar Melayu Diraja (Mek), pasukan tempur serta bantuan tempur dalam ketumbukan Bgd Ke-4 (Mek) terlibat dalam Command Post Exercise (CPX) di Kem Lapangan Terbang, Sungai Petani pada 2 hingga 6 Dis 2019.









Eks ini menggunakan konsep mara bagi batalion mekanize yang diketuai oleh Pegawai Memerintah 19 RAMD (Mek), Lt Kol Azmi Hj Abdul Rahim bermula dari Kuantan, Pahang sehingga Kluang, Johor.





Eks ini melatih pegawai serta anggota-anggota mengenai taktik, teknik dan prosedur mekanize yang digunakan di dalam konflik peperangan serta dapat menambahbaik doktrin mekanize untuk lebih relevan di era moden ini.









Majlis penutup eks telah dilaksanakan oleh Pegawai Memerintah dimana beliau menyatakan bahawa eks ini mempunyai tiga keadaan iaitu crawl, walk and run.









Pada waktu ini, kita masih crawl kerana semua masih berlatih serta mengulangkaji semula teori yang telah lama tidak dipraktikan secara CPX bagi ketumbukan Battle Group (BG) dan Tim Kombat.







Selain itu, beliau juga mengatakan bahawa di dalam semua medan pertempuran mahupun pentadbiran, setiap individu akan memberi impak yang tersendiri dan akan membantu untuk kumpulan tersebut untuk mencapai misi yang ditetapkan. Oleh itu, di dalam sesuatu tugas, anggota-anggota hendaklah menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka tidak kira kecil atau besar.





Oleh: Lt Syed Faris Al Sagoff Syed Feisal
Gambar: Sel Risik 19 RAMD (Mek)


Popular Posts